Friday, December 22, 2006

Sehari Di Johor Bahru



Pergi Johor tu seronok. Apalagi kalau dapat makan-makan dan shopping. Hari Sabtu lepas tidak kurang seronoknya. Aku sekeluarga pergi ke Johor menyambut Hari Ulangtahun kakak iparku, Suraya. Kami ke sana menaiki kereta/van. 3 buah kereta kerana ramai yang pergi. Ada 4 buah keluarga yang pergi.

Kami makan tengahari dulu di sebuah restoran. (Lupa namanya) Sedap makanan di situ. Nampak gambar Ella, Dayang ku Faizah dan Nuraniza Idris di situ. Oleh kerana waktu itu hujan, kami pilih untuk makan di dalam dewan yang berhawa dingin. Kalau orang penggeli, tentu tak dapat makan di situ kerana lalat-lalat berkeliaran dengan jinaknya. Kami disambut mesra oleh lalat-lalat itu. Mereka pula yang melayan kami. Keadaan ini nampaknya semacam perkara biasa di situ. Lalat-lalat itu seperti pekerja sambilan di situ.Berapa mereka dibayar agaknya kerana tiada pun usaha untuk menghalau mereka bagi pihak restoran. Anyway, semua dah kebulur utk mempedulikan kehadiran mereka.

Habis makan kami pergi ke Jusco untuk shopping. Mula-mula nak ke Angsana tetapi ada yang tak suka ke sana kerana ambiencenya yang kurang menarik, tempat makcik-makciklah, macam tak ada kelaslah. Entahlah, aku ikut saja. Tetapi, stress bila pergi shopping ramai-ramai. Dia tunggu dia dia tunggu dia. Otak aku jadi buntu. Alhamdulillah dapat beli seluar panjang Sara. 6 helai, murah pulak tu. Dpt juga beli kasut. Terus pakai.

Setelah itu kami ke Pelangi. Aku dan suami cari hadiah untuk Kak Suraya, Wahidah dan Wardah (anak-anak kak Suraya). Hari lahir mereka tidak beli apa-apa. Pening juga nak beli hadiah ni. Kalau boleh tanya nak apa kan bagus. Asalkan jangan mintak bulan dan bintang sudahlah. Anyway kita decide utk beli cincin jade Burma utk kak Suraya dan necklace with earring for both girls. Tentu mereka suka. My hubby pandai juga pilih. Tak sia-sia I latih dia. Aku sembunyi-sembunyi hantar for wrapping. Bila nampak Shidah n family, i sembunyi takut-takut birthday girl ada sama. Nak surprisekan kononnya.

Kemudian kami ke City Square. Bila nak makan malam ni? Dah pukul 9 lebih. Sebenarnya kami nak belanja kak Suraya makan seafood di Marina Seafood Restoran. My hubby pun suka makan cili crab di situ. Dia tak sabar-sabar. Setelah bershopping di City Square, kami pergi makan malam. Hai mata pun dah naik kelat. Macam tak ada mood untuk makan. Bila nak order makan, hubby order ketam dulu. Ternganga dan terbeliak mata dia apabila mereka kata ketam dah habis. Aku rasa dia kecewa betul. Itu sajalah yang dia suka makan. Dia memang tak hairan makanan lain. Hai kecewa macam budak kecil. Nasib baik tak nangis. (Balik aku masakkan dia nasi goreng) Itulah kali terakhir dia kata dia nak ke situ. Dia jumpa chefnya and give them a pice of his mind. Lepas tu tak kelihatan lagi chef tu. Cabut balik agaknya. Tak sanggup nak lihat muka my hubby.

Sewaktu menunggu makanan datang aku syorkan untuk baca doa sedikit utk birthday girl. Pihak lelakilah dijemput. Sedihnya, masing-masing tolak-menolak, aku tak faham mengapa harus terjadi begitu. Bukan suruh nyanyi karaoke. Masing-masing aku rasa boleh. Akhirnya, kaum hawa yang bacakan(the most senior of us).Wanita zaman sekarang ni memang hebat. Malulah kaum Adam. My hubby jangan ditanya. Orang dah merajuk ni tak boleh diusik. Biarkan saja. Lama-lama nanti demam ketam bengkeng itu hilanglah.

Waktu pulang, sewaktu tunggu giliran untuk cop pasport, kereta yang kami naiki berhenti enjennya. Terpaksalah Bang Abdullah (abang ipar), Nawas dan Muhamad tolong tolak. Terror juga mereka ni, tak padan kudut. Tenaga simpan mana oi?!Terpaksa kami tersadai di tepi jalan. Memang dah lama aku tak experience keadaan begini. Di dlm keadaan yang bermasalah tu kami dpt juga berseronok. Nasib baik dah cop pasport. Nak dekat satu jam kami tunggu pemandu kereta yang kami sewa tu dptkan bantuan. Sementara menunggu, kami borak-borak which couldn't be done sewaktu shopping tadi. Tak terasa masa berlalu. Despite the unfortunate circumstances, we manage to get the best out of it.

Setelah semua selesai, kami bergerak semula. Oleh kerana takut enjin mati lagi, kami tidak on aircon. Macam cacing kepanasan semua orang. Dalam keadaan begitu, anak-anakku dapatjuga tidur. Nampaknya kengantukan dpt mengatasai kepanasan. Kami sampai rumah pukul 2 lebih (gitu lah agaknya). Sempat masakkan hubby nasi goreng kerana dia dah kebulur sangat. Isteri solehalah katakan......

No comments: