Sunday, August 10, 2008

Birthday Bash for August Babies @ Johore









9 Ogos 2008 hari yang sungguh bermakna. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang menyambut hari kelahiran mereka. Kenalanku tidak ramai yang menyambut hari lahir mereka pada hari ini. Anakku, Nurhakim, sipi-sipi, 5 August. Adik perempuanku pula lebih sipinya, 8 August. Semalam aku dan keluargaku pergi ke sambutan hari lahir seorang lagi teman seperjuagan kami di Bukit Indah yang menyambut hari lahirnya pada 9 August. Sungguh istimewa.
National Day Baby - Shereen











Kod pakaian, tentulah warna merah dan putih. Sebagai menghormati hos, aku dan anak-anak berpakaian merah juga. Memang, warna merah ini lebih cantik jika digandingkan dengan warna putih, bukan hitam atau sebarang warna lain. Berseri-seri rupa birthday girl. Eh? Lupa pula nak tanya umur! Tidak apalah. Tidak penting sangat.

Aku tidak tahu apa yang harusku buat kali ini. Dulu aku buat brownies. Sekarang nak buat apa ya? Teringat pula nak buat jemput-jemput. Memang dah lama pun tak buat. Tapi kena ke dengan tema hari kebangsaan. Takkan nak warnakan jemput-jemputku merah putih pulak. Ah... apalah nak susah-susah sangat. Original itu lebih baik.

Aku pergi ke kedai mencari pisang. Nak cari pisang emas, dapat pulak pisang 41 hari. Ada kena mengena juga tu. Macam orang lepas hari pulak. Ada kena mengena dengan kelahiran. Semua anak-anak membantu. Fakar tolong kopek kulit. Sara tolong lenyekkan pisang dan mengacau tepung. Aku tolong gorenglah. Aku ikut resipi emak tapiku ubah sedikit. Memang gerenti sedap.

Oleh kerana nak hidang panas, panas, aku suruh mereka semua pergi dulu dan aku goreng, dapat 1 dulang sederhana aluminium foil. Sampai sahaja, semua orang dah datang dan menantikanku untuk potong kek. Lapar agaknya mereka, kerana semua hidangan telah tersusun di atas meja belum dibuka. Apalagi, apabila aku hidangkan di atas meja, semua orang mencapai. Memang puas hatilah beb. Dapat pujian lagi. Alhamdulillah, berbaloi usahaku. Kadang-kadang, kita ingat senang nak buat jemput-jemput tetapi semua komen perkara-perkara yang mereka tidak suka pada jemput-jemput. Mereka tak suka yang lembik dan berminyak. Nah semua itu memang telah aku atasi di dalam jemput-jemputku. Garing on the outside and lembut on the inside. Gerenti tidak berminyak dan makan satu hendak 10 atau lebih.

1 comment:

Anonymous said...

Thanks to the owner of this blog. Ive enjoyed reading this topic.